lördag 14 maj 2011

Lyckopiller!!?

Tjingeling!! Lördag morron och här sitter jag med en kopp kaffe och bara myser =)
Underbar rutin jag har kommit in i , kliva upp vid sju varje morron!!!
Gårdagen var kylig men trevlig , var över till victoria och niclas och blev bjuden på lite käk o kaffe med glass! två otroligt gulliga personer . Och man får träna sin engelska lite grann=)
victoria skulle ta med sig bea och komma upp till sjukhuset efter min operation , tack kära söta !!!!=)

Lyckopiller var det ja!!
Fick ny medecin för ca en månad sen ,i samband med min "krasch" ,mirtazapin hette dom visst!
Känns lite skamligt att skriva om det i bloggen ,samtidigt som jag tänker att hmm herregud hur många äter inte medeciner ?!? Och varför ska man skämmas ? Nej bestämmer mig för att jag inte skäms !!!
I alla fall , Som jag mår nu , har jag nog aldrig mått tidigare ( kanske kortare perioder) Jag är aktiv , hittar på saker , åker till folk o hälsar på , har börjat träna , jag jobbar ! Fixar hemma , påtar i landet, kliver upp tidigt ,är vaken hela dagen och lägger mig vid 22-23 tiden , Jag känner en mening med att finnas och tycker det är roligt att känna insperation och glädje!!

Har allltid undrat hur folk orkar med att vara sådär aktiva och att INTe ens sova middag??
Men det kanske är så här det är att må bra och ha balans i livet .....Jag har levt halva mitt liv och mått som jag har gjort under så många år Och det enda som behövts var en tablett och terapisamtal.?
Ja , menar kanske inte att det är så enkelt liksom , men ni förstår hur jag menar ?!
Ser ju nu att man inte behöver må så dåligt under så lång tid , utan det finns hjälp!!!! bara man hamnar hos rätt person. För mig behövdes det en sådan krasch så man hamnade på psykakuten mitt i natten för att nån skulle förstå hur illa det var!
Men ska det verkligen behöva gå så långt innan man får rätt hjälp?
Nu tror jag inte att det bara är medecinen som har hjälpt mig , det är nog många små saker runt omkring som påverkat att jag är där jag är idag!
Och om det här betyder att jag behöver ta en tablett om dagen för att få ett fungerande och givande liv , !! Jaa  tack då tar jag det !!!!!
Jag blir varken avtrubbad eller konstig på nåt vis av tabletterna , utan jag Orkar leva! Och är aktiv som sagt och lever ett "normalt " liv .Har självklart svackor och mår sämre vissa dagar och grubblar en del , men jag blir inte liggandes utan jag har orken och intiativförmågan att bryta grubblet och sätta igång med nånting annat eller åker iväg till en kompis.

Så alla ni som känner igen er i detta ....kräv hjälp!!!! och ge inte upp utan tjata tills ni får rätt hjälp!!
För ingen ska behöva må skit i 20 år när det finns medel att komma på fötter !!!
Kan känna en sorg över att psykvården har blivit som den blivit , som när jag nu hamnade på psykakuten sent en kväll , min 20-åriga dotter fick dit mig ....hon sitter där brevid mig och hon är rädd och förtvivlad!!
Jag får ett samtal med läkaren då jag berättar om vad som hänt och att jag har gjort en behandling för fyra år sedan för tablettmissbruk !
Hon antecknar lite och pratar om medecinering . sen säger hon att det jag hade var en liten livskris men dom vill inte lägga in mig !
Utan hon skickar hem mig med en liten påse med tabletter !!! Hon skickar alltså hem en totalt kraschad person som har varit tablettmissbrukare.....med en påse tabletter????
Nu var det ju tur mitt i allt elände att jag fick just den nya medecinen ,och eftersom jag hade en psykolog sen tidigare som tog tag i mig ! men ändå???
Min dotter var helt förkrossad att jag skulle följa med hem ,,,,,med tabletter dessutom!
Varför såg ingen henne??
Ni kanske tänker ...ja men va fan du såg henne ju inte själv !!
Nej det gjorde jag inte . men jag var inte frisk utan jag var totalt utplånad och hade full sjå med att överleva .
ja ......vet inte men det känns som att det är fel att det blir på det här viset !
och det känns fel att ansvaret läggs över på en dotter som är 20 år ...visst klarar hon av det men hon borde inte behöva klara av det !!
oj blev lite svammel här ....hehe när jag skriver så bara rinner det ur mig så det kanske blir lite svammligt som sagt!

men avslutar med att DET finns hjälp , bara man hamnar hos rätt person !
För ingen , absolut ingen ska behöva leva ett liv och må så dåligt så att man lever bara för att man måste !!!

Nu ska jag gå o leva lite ....men vi hörs igen !=)
// tjingeling



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar