lördag 29 oktober 2011

to be or not to be, thats the question??

Exakt såhär känner jag mig idag .....genomskinlig !
Men snart har jag förhoppningsvis återfått lite skärpa!
Har tagit en lång prommis med bästa Ann-Sofie runt älven idag på dan , helt underbart väder !! Känner mig nyttig !
Ska även få låna hem Ann-Sofies spinningcykel , så nu vore väl själva fan om jag inte ska gå ner mina kilon!
Fick ett mindre roligt sms när vi var ute o gick .....som tur var det när vi nästan var hemma .
För jag fick konstig känsla i magen ....vart ledsen .....kände väldigt tydligt hur jag verkligen gick in i mig själv , har aldrig tänkt på det förut faktiskt ( att jag går in i mig själv när jag blir lessen??)
Men jag vart frånvarande och allt runt omkring blir diffust ....precis som att nån blåste upp en stoooor bubbla runt mig och inget ....absolut inget kommer innanför den bubblan!
Vi knatade på hem till Ann-Sofie ....jag tog bilen och åkte hem direkt , låste dörren , drog ner rullgardinerna , slängde telefon i ett skåp .....och bokstavligen drog nåt gammalt över mig !! ( en mysig filt=)
Tänkte att .........OK Jessica , du får vara lite lessen idag ...men bara idag !!! Imorgon är en ny dag , då tar vi nya tag !!
Det var liksom ingen katastrof det som hade hänt .....men blev väldigt ledsen ändå.
Känns ändå skönt att jag ger mig själv tillåtelse att vara ....ja lite ledsen , det behöver inte vara nåt stort som hänt , nån katastrof .....man kan bli lessen ändå!
Inser bara mer o mer att jag måste vara mer lyhörd på mina val i livet .....
Fortsätta göra bra saker för mig själv!

Har ju även gjort min spirometri ....vilket var skönt att få det gjort liksom!
Svaret på den var både bra och mindre bra .......Det som var superskönt var att jag har inte KOL !!!
Jag var överlycklig !! Men dagen efter ringde min läkare och pratade om resultatet .
Och hon sa att siffrorna visar inte på kol , men jag har inte en normal kurva på min lungkapacitet.
och mina värden var inte som dom ska vara på en frisk person.
Så hon sa att jag ligger mitt i mellan en frisk person och en sjuk (kol) person,
 så i stort sett så sa hon att ....om jag fortsätter röka så har jag kol om några år .
Hmmm....så hon sa att
- hämta ut Kol medicinen ,börja ta den varje dag.
- ta acetylsystein vid behov
- jobba på att sluta röka
Blir jag inte bättre med min andning efter jag gjort detta ,då blir det fortsatt utredning .
Men jag frågade om det inte var astman som blivit sämre bara ? Men eftersom mina värden på spirometrin inte blev annorlunda efter jag hade fått luftrörsvidgande (bricanyl) så var det alltså inte astmatiskt.
Så det är bara att inse , mina lungor börjar visa skador av rökningen och fortsätter jag så kommer jag bli sjuk!
Men jag vart i alla fall överlycklig att jag än så länge inte har så dåliga värden så att jag blev diagnosterad som KOL patient !
så nu jävlar ska här ändras livsstil!
Såååå snart är den här dagen slut , så jag hoppas på en fin dag imorgon .

Intalar mig att vara stark , oberoende och glad , inte låta ord , handlingar , m.m komma åt mig !
välja människor i min omgivning med omsorg . mäniskor som ger mig något , glädje ,omsorg , kärlek, energi,
För jag har massor av det att ge till dom som förtjänar det .Ge och ta !=)
Vill inte vara osynlig mer ......vill vara nån som syns ,nån som har skärpa ! Nån som betyder något !
inte nåt diffust ....som bara existerar i kulisserna!!

Tjingeling för den här gången!

1 kommentar: