torsdag 6 oktober 2011

kommande lungröntgen.....

Ja .....vad ska jag säga ...
Väntar på att få klarhet i vad som är fel på mig , ska in på lungröntgen på måndag ..... Skulle ljuga om jag sa att jag inte var orolig , har mycket tankar och funderingar ....
Pratar kanske inte så mycket om det , men har desto mer inom mig !
Känner ju att nånting är galet i min kropp ,.....har varit så under en tid , men har liksom tänkt som man alltid tänker ....förkylning det går över !!
Men börjar inse att hmm nånting är fel !
Problemen börjarde i april ,mars (tror jag ) astma trodde jag , men i somras insåg jag att astmasprayen fungerar inte liksom ......har varit i kontakt med läkare flera gånger sen i maj , penecillin kurer som inte hjälper .....
I juli började min läkare prata om KOL och skickade remiss till en spirometri .....(vilket jag väntar på fortfarande)
Var till läkaren sista gången förra veckan , då han talade om att han hör nåt obstruktivt biljud ( eller vad han sa ??) från mina lungor ....han började prata om KOL och cancer????? jag skickar remiss till en lungröntgen ....???!?
När han gick ut för att hämta en sköterska som skulle ta prover på mig......När jag vart ensam , så liksom drog rummet ihop sig och jag vart otroligt uppmärksam på alla detaljer där inne .....satt och stirrade på en sån där läkaraffisch på väggen med människokroppen ....utan hud liksom ....bilden visade musklerna på kroppen .....satt o stirrade på den och insåg att jag tyckte den var ganska äcklig ...
vart ledsen och insåg att ......." det här är inte roligt längre"!!!
men gaskade upp mig lite o tänkte att ....cancer har jag inte för jag har inte blivit mager ....tvärtom jag har gått upp massa i vikt !! Men KOL då ......ja kanske .
läkaren kom tillbaka med en sköterska ...tog lite prover på mig och fick prata med doktorn .
Han sa att på lungröntgen kanske dom inte ser om jag har KOL men dom kunde se indikationer på det , och  så kunde dom utesluta "annat" ....jahaaa du tänkte jag ....utesluta cancer !!!
Sen står jag ju på väntelistan till en spirometri ......Såååå jaha det var liksom bara att gå hem o vänta !
Efter det samtalet med läkaren har jag känt en stor sorg .....över att jag kanske får leva med det här ?!? jobbigt att andas av o till hela dagarna ....vissa dagar är det mycket sämre och vissa dagar är det helt ok , jag har sämre kondition ,, kroppen vill så mycket men jag klarar inte av det för jag får inte luft !!! jag blir arg !! (sen lessen)
på kvällarna är det värst , lite panikkänsla när man inte kan andas riktigt .....känns som jag inte kan dra in tillräckligt med luft och jag får defenetivt inte ut den luft jag andats in ....tar astma spray stup i kvarten under dagarna för att det känns lugnare då (psykologiskt antagligen) men den hjälper inte ett dugg !
läkaren har sagt att jag inte får ta så mycket spray som jag gör , men va sjutton ska jag göra då ????
Och rökningen ......jag förstår om folk tycker att man är dum i huvudet som röker när man knappt kan andas ....tänker på min pappa ....han skämdes att han rökte fast han hade cancer ...men tyvärr är det ju så att rökningen blir som en tröst ....
för pappa var det för sent att sluta röka .....men det är det kanske inte för mig (vad jag än har )
så jag har (kämpar) med att trappa ner ....går sisådär med det ....men känner att jag bestämt mig att sluta , men av nån konstig anledning så ser jag det som en avslutningssträcka fram tills jag får besked ! När jag har svart på vitt att jag förstört mina lungor ! då är det färdigrökt !!
skulle det vara så att jag inte är sjuk så är det i alla fall färdigrökt . För det här med att inte få luft är ingen höjdare kan jag lova ....det är otroligt ångestframkallande !!

Känner att jag inte pratar så mycket om det här med någon , för det känns som folk tycker att jag överdriver ....hypokondriker liksom ! ( ingen som har sagt nåt sånt utan det ligger förmodligen bara i mig själv) men ja jag kan ju vara lite dramatisk det är jag ju medveten om .....men den här gången så tror jag att jag till och med är tvärtom .....skämtar bort det , skojjar om det liksom ......och förnekar även för mig själv att det kanske är allvar!!
Men jag är rädd .....LIVRÄDD......och otroligt lessen ,även om jag inte pratar om det så finns det där hela tiden ....varje kväll när jag ska sova ...så hör jag detta väsande o pipande från min andning .....äckligt!!!  efter jag har tränat känner jag mig arg o sorgsen för jag orkar inte ta i så mycket som jag vill !!
well well ...har skrivit av mig lite nu och inväntar röntgen på måndag .....återkommer efter det !!

Tjingeling

2 kommentarer:

  1. Hej Jessica!! Det låter ju inte så bra detta :(. Min mamma har KOL och då är det typiskt att man har svårare att få ut luften. Och som du beskriver det så verkar det vara utandningen som är värst.

    Mamma har varit storrökare hela sitt liv, men idag är hon rökfri sen snart 5 år. Hoppas du klarar av att sluta röka, det är jäkligt svårt, jag vet för jag har själv rökt innan jag blev gravid med Elin som är 10 idag. Men du fixar det. Jag kommer ihåg på slutet när jag rökte så hade jag ont i lungorna, och då slog det mej, att usch vad jag är dum mot min egen kropp.
    I den här kroppen ska jag leva förhoppningsvis tills jag blir gammal, och då måste man väl för sjutton ha respekt för den.

    Håller tummarna för dej Jessica, och hoppas innerligt att du fattar att rökningen är INGEN tröst utan bara misshandel.

    Stor kram på dej nu

    SvaraRadera
  2. Men Gumman <3

    Att sluta röka är verkligen ingen lätt match! Men jag klarade det och jag VET att du kan göra det med!!!

    tänker på dig <3

    SvaraRadera