söndag 11 augusti 2013

Att släppa kraven och inse vad som är viktigt =)

Tjingeling på er !!
Har inte skrivit så väldigt mycket på ett tag , men nu så kommer ett litet inlägg igen =)
Gillar min nya namnskylt .....=) köpte en gammal tavla på emaus för fem kronor ....bokstäver på panduro , zinkhjärta panduro ....lite silver färg och en burk vit spray färg .....wips ! en namnskylt =)

Sååååå annars då ....ja ....har varit sjukskriven i stort sett hela sommaren .....mått som jag vet inte vad ! varit på massa olika undersökningar .....först trodde dom si och sen funderar dom så .....bla bla ...jag är yberless på läkare och undersökningar !!! just för tillfället håller dom på att undersöker sköldkörteln ...så vi får se vart det slutar !
Men idag ska jag ut o jobba eftermiddag och sen två kortare förmiddagar på hagagården ! känns superbra , lite orolig hur det ska gå men övertygad att det ska funka =) och känns bra att jobba dagtid också ....jag kan nog göra nån natt då och då men det sliter för mycket på mig att jobba enbart natt känner jag ! Så nu tar vi nya tag =) swosch !!!!!!

Har haft svårt att slappna av i att vara sjukskriven ........kännt mig misslyckad och haft svårt att känna att det är ok att bli sjuk , Har otroligt höga krav på mig själv ....att vara perfekt , att göra allting till hundra procent ! Väldigt svårt att lyssna på min egen kropp och själ .....Det gäller inte bara jobb ....utan även Na möten och tolvstegen ......och att vara en god vän .....att vara en perfekt mamma , dotter , kompis ....ja allt!
Men sista månaderna så har jag blivit tvungen att stanna upp !!! Har varit tvungen att vara egoist , iofs hade jag haft ork och varit kry så hade jag nog kämpat mig till alla möten , jobb ....m,m
Men nu sa min kropp och även psyket ....STOPP !!!
Läkarna sa åt mig oxå ......att just nu är stress för mig lika med katastrof ! sååå ok ......
Hehe endel kanske tänker att haha jaa det var väl perfekt att bli sjukskriven nu eftersom vi haft en underbar sommar .......Men nä , jag hade hellre jobbat , fått känna mig behövd ,,fått in lite pengar ,
Har inte glassat runt på allt jag velat göra under sommaren , utan har mest setat uppe i stugan ....klippt lite gräs ...pysslat om mina plantor ....och läst ....böcker ...böcker ...böcker =)
Det har varit avstressande för mig att få fly in i en bok ...en annan verklighet ,,,,det är det enda sättet jag har kunnat släppa min inre stress , min inre ångest , alla tankar .

Har även insett att ja just nu får allting annat än min kamp att bli frisk och pigg igen komma i andra hand . Har haft en jobbig känsla oxå om att oj jag måste gå på möten , jag måste jobba i stegen .....ja ni vet ...måste göra det perfekt ...till hundra procent !
Men insåg att ......hallå jessica jansson ! jobbar med mig själv gör jag hela tiden .....och i det kommer även tolvstegen ....vissa saker behöver jag ju liksom inte sitta att plugga , för jag VET vad jag behöver göra och hur jag behöver agera ,,,,Det blir lätt så att jag tror att ja mitt enda problem är att jag är en missbruksperson !! så det enda jag behöver är möten och tolvstegen . Och det finns ju fanatiker i alla gemenskaper ....kyrkliga , politiska ....eller nykterhetssamfund .
Så ja i sommar har jag insett i alla fall .....Att jag är inte bara en missbruksperson .....jag är även bara jessica ....med både kropp och själ .....som kan bli sjuk utan att det handlar om missbrukspersonligheten . Sen vet jag absolut att jag måste jobba på min nykterhet hela tiden och vara vaksam när jag mår kasst , vad det är som gör att mitt mående blir dåligt !
Jag sätter mig absolut inte på några höga hästar och tror att jag är frisk från mitt beroende ....absolut inte , tvärtom ...jag ser den biten och jobbar med den oxå , men som sagt , har insett att det finns andra saker som kan få mig att må dåligt med !
Jag har varit nykter och tablettfri i sex år nu om två veckor , vilket jag är otroligt stolt över ! och jag kommer att behöva jobba i stegen och gå på möten resten av mitt liv .
Men som jag skrev , så prio ett för mig idag är att bli frisk i kroppen framförallt , att få tillbaka ork och livsglädje !!!

Har underbara mäniskor omkring mig ( vilket jag är super tacksam för !) En av dom är Alexandra ....som sparkat mig i baken lite fint sådär , och hon har hjälpt mig bla med att få till grinden jag byggde , och igår grävde vi och la lite plattor .....Hon är en stollig brud med massa humor , samma sjuka humor som jag har =) Hon är driftig som fan och ingenting är omöjligt för henne . så igår kämpade vi på några timmar ....mycket skratt ....( jag låg dubbelvikt på gräsmattan mellan varven ) Men det blev bra !!

Tack fina du för hjälpen och sällskapet <3                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Vi var helt slut när allt var klart så jag tror vi sov gott båda två sen =)

Tjingeling // J          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar