onsdag 20 april 2011

Att ta emot hjälp.....

Känns så himla skönt att ordna praktiska saker ,så att man liksom känner att man "reder sig själv" .....


Tycker det är så himla svårt att be om hjälp och att ta emot hjälp av andra ,har blivit lite bättre nu men hmm....
det blir oftast fel, i alla fall för mig !!
Jag känner alltid nån slags tacksamhets skuld ( självklart är jag ju tacksam ) men det känns liksom att jag står alltid i skuld till andra .Och att jag blir så beroende av andra ,,,,,,av nån anledning så känns det inte bra ??


Men hur mycket av sånt är det "normalt" att känna ??
Ska man kanske sluta vara så jävla stolt och faktiskt ta emot hjälp ibland?? Vart går gränsen liksom??


Varför är det så svårt att be om hjälp?
Varför känner man tacksamhetsskuld?
Varför vill man så stenhårt vara totalt oberoende av andra??
Många frågor .......


Men om jag tänker efter så är väl alla människor beroende av andra ? 
Läste nån studie att bäbisar som inte får mänsklig kontakt utan blir matad av en docka till slut dör i brist på omtanke ,kärlek och allt vad mänsklig kontakt ger .....så vad säger det ? 
Jo att människor är beroende av andra för att överleva !!
Varför blir det då så viktigt att vara oberoende när man är vuxen?
All denna hysteri om att vara helt oberoende, självständiga som tusan ska vi minsann vara !!!
Laga mat, ha ett underbart vackert hem ,tvätta , laga bilen ,göra karriär . vara en PERFEKT mamma ,och även eventuellt vara en sexig, snygg superduper älskarinna eller fru !!Och mitt i alltihopa ska man även klara av och hantera livet !! ,och allt vad det faktiskt innebär som sorg , livskriser , sjukdommar .m.m


Är det så konstigt att folk går in i den berömda väggen?? 
Jag gick inte in i väggen ........, jag gick in i mig själv!!! och kraschade katastrofalt!!
Det är det vidrigaste jag varit med om ! 


Om det här med att vara beroende av andra och svårigheter att be om hjälp  har med min missbrukspersonlighet att göra eller inte ,det har jag inte klurat ut än !?
Alla skuld och skam känslor ,dåligt samvete när nån hjälper en , att alltid försöka räcka till åt andra ,ta hand om hemmet ,ekonomi m,m
skammen att känna att man är beroende av att någon bara finns där ......Det är jobbigt !!


och "kravet" utifrån att det är fult att vara beroende av någon ....man ska minsann vara självständig och klara sig själv!!!!!!
Jag menar ju defenetivt inte att man lägger sitt liv i nån annans händer , utan det finns ju gränser naturligtvis !
Att det är faktiskt ok att känna att jag behöver bli älskad, omtyckt och att ha någon vid min sida !
hmmm ja blev långt inlägg detta =)


Men slutsatsen tror jag blir som så att det är inte fult eller svagt att be om hjälp, eller att känna att man faktiskt är lite beroende av en livskamrat .....nån som finns vid ens sida !!
Så jag ska bli bättre på det , i alla fall på att be om hjälp innan det gått för långt!!


tjo ! Nu skiner solen ute och mitt kaffe är klart ...så nu drar jag ut på altan o bara är !!


tjingeling !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar