lördag 13 april 2013

läggas in på säter , kanske vore en dum ide !

Att få en förklaring till ett måeende som håller på att ta livet av en är ganska skönt faktiskt !!!
Nog för att jag kan ha ångest och må dåligt i perioder .....men det som hänt sista månaden med mig har varit totalt helt jävla sjukt !
Har trott själv att ja nu håller jag på att bli galen .....nu har jag verkligen sett min RIKTIGA botten ......Men har känt själv att jamen nu borde det ge med sig , nu borde det lätta ...jag gör ju rätt saker , varför eskalerar mina ångestattacker .....??
Har försökt tänkt att jamen det kanske blir så nu för att jag börjar öppna upp ?
Visst har jag ett beteende som är återkommande , och visst brukar jag ha ångest ......men det som blivit nu är  WAY to much !!
har liksom ca tio riktiga ångestattacker om dan .....dom är starkare än jag någonsin känt tidigare ....skrämmande på riktigt !!! Har inte klarat av att gå utanför dörren knappt !
Igår satt jag i valet och kvalet ....ska jag åka in till säter ?

Jag ringde ner och pratade med dom ,,,,,,,vi kom in på att jag börjat med en ny medecin för ca fyra veckor sedan ! cipralex!
OCH en vanlig biverkan på dom är just detta som jag upplever ! värre ångest , riktiga panikångestattacker ....socialfobi ....ja you name it !!!
vi pratade ganska länge ....hon frågade om jag ville läggas in ?
Ja säger jag ...när jag är i en ångestattack så vill jag att ni låser in mig ....för då känns det som att jag inte har några som helst spärrar eller gränser , ingen kontroll alls på vad som händer .
Men sen när det gett med sig så känns det ändå hanterbart ! Vi pratade på lika länge till .....vi bestämde att jag skulle fundera på hur jag ville göra o höra av mig igen !
Kröp ner i soffan med täcket och vovven ......funderade ....tänkte att om jag åker in ....vad kan dom göra ? Jo dom kan ge mig benzo för att dämpa ångesten .....MEN jag kan inte äta benzo .....det är beroende framkallande ....och det är det sista jag ska ha just nu !
Vad kan dom annars göra .....```?? vet inte faktist ?
Sååå jag bestlutade att jag försöker klara natten hemma .......och jag tog bilen och var ute o planlöst körde omkring lite ....åkte hem till annsofie ....fick lite mat där =) tack gumman !
sen åkte jag hem och la mig !
Yes ,,,,jag klarade kvällen/natten!
Idag känns det bättre , håller tummarna för att det går bra idag .

Men förstår ni känslan ....att få veta att ok det finns en förklaring till allt konstigt som händer i mig just nu ! och det kommer ge med sig ....det kommer gå över !
När jag berättade för min hyresvärd om det här .....så såg hon lite frågande ut ....tittade på mig och sa ....
" VAD var den där medecinen till för , vad är den emot ??!!!"
hahaha Den är mot ångest !!!
ja ni förstår ju själv ....det blev lite skratt o tok ....men ja så sjukt är det ....medecin mot nånting , kan först göra allting sämre innan den gör det bättre!!! phu !

Jag känner med alla mäniskor som har det så här varje dag , jag trodde att jag visste vad ångest var .....men det jag har är ....jo det är ångest men den är absolut hanterbar !
Det jag känt nu sista månaden ,,,,,,det är riktig Panikångest !! och jag vet att det beror på medecinen och det kommer att gå över ....men det finns ju dom som lever med detta hela tiden !!! huga !
Blir berörd och mer ödmjuk inför mäniskor som har ångestsjukdommar!

Det är hemskt att det finns nån slags skam över att prata om detta ......att personer ofta blir dömda av andra .Man hör ofta ord som psykfall ,,,,,taskiga nerver .......dålig psyke och ofta är det ganska nedlåtande tonfall på det.
Jag kan kalla mig själv psykfall ....och jag ser ofta ner på mig själv för att jag mår som jag gör ibland ....skojjar ofta om att jag skulle behöva en lobotomi .
Dumt !!!
Jag tror verkligen att dom som har detta ......lider otroligt mycket !
Men det är väl som med mycket annat ....man kan aldrig förstå det om man inte varit med om det !

well well ....jag är glad att jag ringde säter igår ....fick en liten förklaring vad som händer med min kropp / min hjärna ! och det känns skönt , kan känna en ro i det !
Ikväll ska jag gå på NA möte , det känns oxå jätteskönt =) Även om jag gråter och det är tungt efteråt ....så betyder inte det att det var ett dåligt möte , utan det betyder att ja jag jobbar med mig själv och medecin helvetet gör mig känslig !!! =)

tjingeling så länge // J

2 kommentarer:

  1. Åh. Jessica.. Vad kan man göra för att hjälpa.. Jag tänker ofta på dig och hoppas verkligen att du kommer ur detta.. Många kramar Paula..

    SvaraRadera
  2. tack kära du för omtanken , den värmer <3

    SvaraRadera