torsdag 18 april 2013

tolvstegsprogrammet .......hard work !!!!=)

tolvstegsprogrammet steg ett !!

"Vi erkände att vi var maktlösa inför vårt beroende, att våra liv hade blivit ohanterliga !" 

Ja , där är jag eller där var jag för ca en månad sen ......När jag insåg att allting höll på att ta över och bara sluta i katastrof .
Jag mådde så dåligt så jag visste inte vart jag  skulle ta vägen .......jag förstog inte riktigt vad jag skulle göra eftersom det inte handlade om att jag börjat dricka eller knapra tabletter igen ....
Utan det handlade om mina beteenden och det handlade om matmissbruk och relationsmissbruk !! 
SÅ trasig och så bekräftelseberoende som jag blivit .....
Känner mig ganska patetisk .....när den där lilla offerjessica visar sin fulaste sida ! Skäms bara jag tänker på det ......Men ja det var så det vart när jag inte tog hand om mig själv på rätt sätt !!!

Men som sagt för en månad sen .....knatade jag ner på ett NA möte med en vän ,och sen efter det så har jag fortsatt att gå varje vecka ....Har även kontakt med en som jobbade där jag gjorde min behandling för nästan sex år sedan ....och hon hjälper mig oxå ....hon jagar på mig att jobba i mitt fjärde steg ! som är ;

"Vi gjorde en grundlig och orädd moralisk inventering av oss själva " 

Sååååå jag jobbar på i fjärde steget oxå !! 
Och det hände en del saker på vägen här oxå .....som vart jobbiga ....men som oxå kanske betyder något ? Som förmodligen fick mig att vakna till ...och verkligen se min problematik .
Något som faktiskt fått mig att tänka lite mer på , att allting handlar inte om MIG !! 
Mitt ego måste verkligen tas ner på jorden .....även om det inte betyder att JAG inte är unik och speciell och viktig .....FÖR det är jag !!! 
Men jag måste plocka fram den känslan inom mig .....och tro på mig själv , och lära mig att förstå att när mäniskor gör saker eller beter sig på olika sätt så behöver det faktiskt inte handla om mig ,utan det kan vara andra orsaker .
För som jag känner och tänker oftast om tex ....expediten på statoil har en irriterad min eller snäser åt mig ......så tror jag att JAG varit sur eller irriterad i mitt tonfall ....eller att han stör sig på hur jag ser ut ....jag krymper mig själv så mycket så jag vet inte hur jag ska kunna ta mig ur butiken utan att nån ska se mig ! 
SJUKT ?? JAAAA OROLIGT SJUKT !!!! 
Rent logiskt så beror hans beteende på att han tex bråkat me chefen ....tjaffsat me frugan ...ja what ever ....han har en dålig dag helt enkelt !!! kan det bli enklare än så ?? 
Det är bara det att min hjärna jobbar inte riktigt som den ska ......MEN är det inte toppen då att jag sakteligen vaknar upp ......tänker rätt .....och jobbar på detta ! 

Jag kan förstå att vissa mäniskor inte ens kan föreställa sig hur det kan fungera på det sättet , Och jag kräver inte att nån ska förstå , Men att skriva om det ,vara öppen ....ärlig ...kanske kan vara till nytta för nån som läser ....och som känner igen sig .....och som då kan känna en lättnad i att veta ....att man inte är ensam !!! 

tjohoo då har jag dravvlat ur mig massor ...känns rätt gött faktiskt =)

tjingeling // J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar