söndag 5 maj 2013

tatuera in ett pass ???

Turkietresan !!
Ja vi hade en helt gudomlig semester !! vi har solat , badat och ätit gott =) bara tagit det lugnt en hel vecka !
Och personalen på palmiye beach hotel var jätte bra ! hjälpsamma och trevliga .
Och hotellets resturang var så bra , så vi åt i stort sett där hela veckan , och killarna som jobbade där .....haha ja som vi har skrattat !Hur roliga som helst =)
När vi var där nere , så bestämde jag och bea att vi skulle ha det som tradition att åka till samma ställe en vecka varje år !
Mardrömmen började på flygplatsen , när vi skulle åka hem !
När vi skulle lämna in vårt bagage inför flygresan , så inser bea att hon inte har sitt pass !!!
Panik !!!!
En personal från fritidsresor kom fram ....och förskte hjälpa oss ....men det enda bea hade kvar var sitt EU legitimation .
Efter många om o men så säger dom att vi ska få åka ........
I turkiet är det tre passkontroller innan du får boarda planet ....dom två första gick bra ...när vi kommer till den sista så ser dom inte så glada ut !
Dom tar bea under armen och går iväg ....jag fick inte följa med ......
Hon blir borta en bra stund ....och ångesten o paniken i mig börjar växa sig enorm !!!
Och jag ser att det börjar blinka att vårat plan är på väg att ska åka ........
efter en timme så orkar jag inte hålla ihop längre ....bryter ihop totalt ....jag stoppar en vakt och talar om att dom tagit min dotter ......Han var inte tillmötesgående alls ...utan fnös o tittade irriterat på mig .....jag pekade åt det håll dom gått iväg med bea ....han gick dit o sa åt mig att det är ok !!!
han pekar åt nåt håll o säger där är hon .....då ser jag beas hästsvans inne i ett förhörs rum med tre turkiska poliser !
MITT LILLA HJÄRTA <3
till slut kommer hon ut med tre poliser efter sig .....när hon ser mig bryter hon i hop .....jag frågar om jag får krama henne .....dom fnyser o hånflinar lite o säger ....yee ok !
Vi klamrar oss fast vid varann och gråter ......
Sen lotsar dom runt oss på olika ställen på flygplatsen .....är otrevliga o nedlåtande hela tiden !
Vi är livrädda och vågar inte säga nånting ......
Efter lång tid , hamnar vi i förhörsrummet igen med dessa tre vidriga poliser ......vi sitter där ganska apatiska båda två .....till slut bryter jag ihop o gråter ......
Då börjar dom prata turkiska , sneglar på oss och hånskrattar ....gör narr av oss !
Nu efteråt så frågar jag mig .....varför beter dom sig på det där viset ?????? jag kommer ALDRIG förstå ?

Efter ca fyra timmar eskorterar dom oss ut ur flygplatsen .......och lämnar oss där !!!!
Vi fattar verkligen inte nånting ....vad ska vi göra ????
Får tag i en turkisk kille som har fritidsresors logga på skjortan .....han är inte speciellt glad över att behöva hjälpa oss ....men till slut kommer en kille och säger på engelska att det kommer svensk personal klockan tio .....klockan är åtta .....
vad ska vi göra i två timmar ....vi törs inte röra oss nästan !
vi sätter oss på en bänk .....går in på toaletten för att byta kläder o fräscha till oss ....plötsligt kommer det in en vakt .....som bara står där o speglar sig ......hmm
när vi går ut o sätter oss på en mur o dricker vatten .....då kommer en vakt o sätter sig brevid ......
Vi inser att dom har fullständig kontroll på vart vi är hela tiden !
Har aldrig någonsin känt mig så utlämnad ......så ensamma ....inte en enda svensk att prata med ......
efter nästan tre timmar kommer svensk personal från fritidsresor .....dom vill inte att vi lämnar flygplatsens område .... Men jag har sån ångest så jag är nära sammanbrott .....(beatrice med , hon mår inte alls bra ) vi vill bara därifrån ....bort från dessa poliser och väktare som spottar brevid oss .....gör narr av oss .....skrattar när vi gråter ......en städare kör upp handen på beas lår och flinar .......
Men vi fortsätter vänta ........
Vid 14.30 kommer svensk personal tillbaka till oss o berättar vad som ska hända ......vi måste ta oss till en polisstation ....svenska ambassaden .....Nu har vi varit vakna i ca 32 timmar ....inte klarat av att äta nånting ....vi åker till polisstation ....bea får än en gång gå in för att förhöras och för att få en polisrapport skriven ....poliserna var inte trevliga här heller !
sen iväg att leta en photograf inne i atalanya för akutpasset ....sen till svenska ambassaden ! Där är första gången som vi kan slappna av litegrann !
jag får några sockerbitar att tugga på ....och vatten !!
Hon på ambassaden önskade oss lycka till och sa att nu skulle vi hålla tummarna för att det skulle gå bra .
17,30 är vi tillbaka på den vidriga flygplatsen och svensk personal säger att nu verkar allt vara klart ...vi ska få åka med ett flyg till arlanda 00.10 .
Vi blir lyckliga men vågar inte hoppas för mycket än .....vi ska igenom tre passkontroller IGEN !!!
Nu sitter vi åter igen på flygplatsen och väntar .....sex timmar till innan planet går !
vi drar oss undan till ett hörn längst ut på flygplatsen där vi sätter oss för att få vara ifred från alla poliser o vakter och övrig turkisk personal ......
timmarna sniglar sig fram .......men till slut är det dax att lämna in bagaget igen och ladda för att få igenom passkontrollerna .....allt är lugnt tills vi kommer till sista kontrollen ( där dom tog bea första gången ) .....då börjar allt om igen ....samma sak ....han ringer samtal ....reser sig upp , tar bea och ska gå iväg ....jag gör ett försök att få följa med , men nej !!!
Den här gången hejdar jag tårarna ......för dom ska fan inte få skratta åt oss igen för att vi gråter !!!
Den här gången har jag ett telefon nummer till en kvinna som hjälpt till under dan ( från fritidsresor ) , jag tar o ringer henne direkt o säger ....Nu tar dom bea igen .....vi lägger på och hon har kontakt med SOS internationall ......efter ca 20 minuter kommer bea ut ....och vakten säger att ja hon får åka ....dom släpper in mig oxå ......sen i stort sett springer vi till gaten för att få skynda oss på planet !!!! vi är lyckliga men fortfarande rädda ........
När vi går på planet känns det bra ......vi skrattar lite o småpratar jag o bea .....
När planet lyfter från turkisk mark .........då bryter Bea ihop totalt !!!! ÄLskade älskade vän .........
Jag har aldrig någonsin kännt mig så maktlös som mamma !!!! jag FICK inte vara hos henne när det var som värst för henne !!! ......
jag fick stå och titta på .......
Jag tror inte man kan förklara den här upplevelsen för någon så att man förstår .......När jag skriver att dom förnedrade oss .....gjorde narr av oss ......står o gör juck rörelser när dom tror att man inte ser ......spottar vindruvskärnor brevid oss ......fnyser ...hånskrattar ....gör grimaser och olika slags kropprörelser ....vi var inte paranoida ...utan det är ren fakta !
Dom som känner till turkisk polis och militär , kanske förstår ....dom vet !

När vi klev av på arlanda , grät vi av lycka och utmattning ......hemma !!!!!!

Nu efteråt så känns det helt surrealistiskt allting som har hänt .....Men tror vi blivit starka .....Beatrice är den starkaste människan jag någonsin träffat !! Min ängel .....mitt allt !
Och vi kan även se tillbaka nu och säga att vi hade en underbar semester ....Alanya var underbart ....vårat hotell palmiye beach var det bästa vi kunnat bott på .....underbara service inriktade turkar där !! =)sååå vi får se .....vi kanske åker tillbaka med passen intatuerade på ryggen !!!!! =)

tjingeling // Jessica och Bea




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar