onsdag 4 mars 2015

Till min dotter !!!

Att vara inlagd på psyket !!!!!

Ja det kan vara jätteskönt och det kan vara väldigt genant ........Att hamna där är ju inte det första man vill när man mår dåligt i själen !! Psyket , nerverna , tokig , galen ....ja finns hur många namn som helst på vad man vill kalla det !

För mig så heter det , ont i själen !! För det är så jag upplever det .!
Bryter jag något ben , så åker jag in på sjukhuset och gipsar och lagar benet , ibland är det så himla trasigt så det inte går att ¨återställa exakt som det var tidigare , då kanske man behöver nån protes eller så avlägsnar man benet / armen
.
Bryter jag sönder själen .....åker jag oxå till sjukhuset .....och försöker laga det som går !! att vila upp sig för att orka laga det som är söndertrasat !! Och ibland går det inte att återställa exakt som det var innan .....man kanske får en medecin som man får äta antingen en persod ....eller hela livet , beroende på hur stor skadan är !
För det finns inga proterser för själen .....och man kan inte avlägsna själen förens den dagen man dör !! då lättar själen från kroppen

Och det här med döden .....väldig tabu att prata om döden , självmord , överdoser ........ Och all skuld man måste känna om man pratar om att man inte längre vill leva !
Självklart känner man skuld ifall man har barn ....familj .mm Bara att tänka tanken att inte vilja leva skapar sån enorm skuld o skam , hur kan man ens  tänka det när man har barn??  , Och visst sjutton är det otroligt egoistiskt att ta livet av sig om man har barn , familj ... Det håller jag fullständigt med om.
Men jag vill också påstå att jag tror inte att det är i ett egoistiskt syfte att såra någon , utan man tror att man underlättar för sina närmaste om man dör , då får dom sörja och sen kan dom gå vidare , istället för att lida och plågas av att se sin mamma , syster , bror , nära vän mer eller mindre vara levande död ! Pga depression , ångestattacker , självskadebeteende av olika slag.

Jag vill inte skapa nån debatt om självmord och allt runt omkring det ....utan skriver bara från mitt hjärta och mina tankar !

Jag  har haft en nära relation med en man som tog sitt liv .... det är många år sedan nu ! Det var jättejobbigt när det hände ! han var mellan 26,,,,,27 år nånting  , när det hände ! Så det var så tragiskt allting . Vi hade levt ihop han och jag , och min dotter och han avgudade varann !! =)
Men vi hade separerat när det hände , Jag minns att jag visste inte vad jag skulle säga till min dotter för jag kunde ju inte vara ärlig eftersom hon var så pass liten .
Så när jag berättade att han var borta , att hon aldrig mer skulle kunna träffa honom då sa jag att han hade ont i själen och i hjärtat ! Och det var ju till viss del sant .....Hon fick veta sanningen när hon var så stor så hon förstog och kunde hantera sanningen!

I början tog jag på mig skulden för att han dog !! ganska länge bar jag omkring på den .....jag var frustrerad , lessen , och  väntade på att få ett avskedsbrev ,,,,,väntade flera år på det , att få nånting där han förklarade varför !!!!
Det var tungt ....otroligt tungt .....men jag vart aldrig arg ! Många kan bli arg när nån väljer att ta sitt liv !! Och det förstår jag att man kan bli , det gör jag verkligen .
Men jag blev inte det , utan jag var mest frustrerad och lessen ....och undrade varför ?

Men samtidigt förstog jag honom ......låter helt sjukt men så var det ....jag förstår att man mår så dåligt så att man faktiskt inte orkar längre .....man ser ingen utväg ....Har själv dödslängtan ibland ....eller ska inte säga att jag har det nu ! inte idag !! Men jag tar inget förgivet när det gäller mitt mående , utan jag försöker ta en dag i taget ! Men jag har haft dödslängtan av och till hela mitt liv , ända sen tonåren !
Och jag känner absolut empati med människor som tar sitt liv ....känner även empati för dom som lämnas kvar och inte förstår varför !

Tycker det är så hemskt att ibland så orkar man inte vänta på att få rätt hjälp , eller så har man fått den hjälp som finns att få men det fungerar inte ......och då finns det kanske ingen annan utväg ....än att göra allt för att slippa ångesten som sliter och drar i ditt inre !! i själen , i hjärtat !!!  Man ser sig själv som en belastning för alla runt omkring !!


SÅ nej jag kan inte känna ilska ....men tror jag förstår varför endel blir arga och känner ilska !
Första gången jag var inlagd i säter ....det är ungefär ett år sedan .....då hittade jag min rumskamrat som hade försökt ta sitt liv i badrummet ....det vart en väldig fart o uppståndelse runt det hela .....alla kom springde för jag skrek .....några tog hand om min rumskamrat ....några tog hand om mig ...för jag var helt vit o höll på att svimma ....jag trodde hon var död ......
Jag fick ett nytt rum , och sköterskan kom in till mig ....hon sa att hon levde !!! usch så jobbigt det kändes ....jag började gråta och frågade om jag fick träffa henne .....och det fick jag !
Så fort vi såg varann bröt vi ihop båda två ....jag gick fram o krama henne och då säger hon Förlåt !!!!! och minns att jag bara höll om henne och viskade ....säg inte förlåt ....säg aldrig förlåt .....för det hade lika gärna kunnat varit jag !!!

och så kändes det .......det hade kunnat vara jag .....Och i det läget så kände jag att nä fy jag skulle inte vilja att nån hittade mig på det viset .......vidrig känsla .....!!

Jag undrar hur hon mår idag ?? jag hoppas hon fick rätt hjälp !!! Hon hade tre barn och en make , Jag hoppas verkligen att hon mår bättre !! "sänder massa styrka till dig J "

Jag har min dotter som jag älskar över allt annat ....som jag skulle kunna göra vad som helst för ! Hon har bara mig ....som förälder ... har alltid haft "mamma " .....även om det har varit som det varit i våra liv .....så nånstans gjorde jag rätt !
För som hon har haft det med mig ....då har hon farit väldigt illa ibland . Jag skäms över det , jag önskar det aldrig hade varit så för henne .
MEN idag är hon 24 år snart , och hon är så himla klok !! Hon har på egen hand sökt hjälp och börjat gå på såna möten för medberoenden och vuxna barn .
Hon jobbar som fan med sig själv , och sätter gränser och kliver ur sitt medberoende och sätter sig själv först , sitt eget mående i första hand !! Och det känns såå himla bra när hon gör så , hon har liksom fattat grejjen på väldigt kort tid !
Är stolt över henne , och glad att hon ser det redan nu !
Visst är det jobbigt ibland ....men jag böjjer på nacken och lyssnar ....lyssnar och tänker att jag ska inte förneka nånting , utan vad hon än ifrågasätter så ska jag vara sann och ärlig o säga till henne att , ja det var precis som du säger ....och det enda jag kan göra är att be henne förlåta mig , men ska inte förvänta mig att jag blir förlåten ....inte på en gång i alla fall , vissa saker kanske hon aldrig kan förlåta ! Det är konsekvenser man får ta när man har nåt beroende och psykisk ohälsa !

Och mitt jobb blir att se konsekvenserna och bearbeta , och förlåta mig själv !!! och lära mig saker ur det och det som är gjort är gjort ...det jag kan göra nu är att inte göra om samma misstag igen !


All kärlek till er alla och är glad att ha kommit dit jag är idag ! och jag och min dotter ser framåt i livet ....ser ljusningen i horisonten ....och vi kämpar ....inte tillsammans , utan hon på sitt håll och jag på mitt håll ! Sen sammanstrålar vi mellan varven och bara njuter av livet och våra framgångar i arbetet med oss själva och arbetet att ha en sundare relation med varann !!!

Älskar dig Beatrice , Du är bäst <3

// tjingeling // Mamman (jessica)


Ber er att ha överseende med felstavningar , fel placering av punkt , kommatecken , stor bokstav ...eller ja alla fel man kan göra i en text !! För när jag skriver så rinner liksom texten ur mina fingrar och jag hinner inte korrigera mig alla gånger =)) men tror ni förstår mig ändå !!
KONST !!! Den är inte hemsk ,den är inte makaber , den är känslor gestaltade på papper !! Kram maggie <3





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar